“Geluk is geen zaak van intensiteit, maar van evenwicht, orde, ritme en harmonie.” Thomas Merton

Grip op hormonen

Ieder mens is anders, hormonen verschillen ook per persoon. Daardoor is het onmogelijk om het effect van de hormoonhuishouding te voorspellen. Wel is het duidelijk dat er veel in het lichaam een relatie heeft met hormonen. Met name het vitaal voelen.

Vaak associëren we hormonen met de geslachtshormonen, maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Honger, verzadiging, slaap, gewicht, energieniveau, snelheid van verouderen, spijsvertering, vruchtbaarheid .. het gaat veel verder dan alleen overgangsklachten.

 

Vitaliteitscan

Mijn begeleiding als voedingscoach zal voornamelijk bestaan uit het geven van adviezen om het evenwicht in de hormonen te herstellen. Kortom: hoe eet je je hormonen weer in balans. Een individueel hormoonsysteem aanpakken, zoals een programma alleen gericht op serotonine, zal weinig resultaten opleveren.

Meestal gaat het om het in evenwicht brengen van de belangrijkste hormonen. Om deze positief te beïnvloeden is het goed om de voeding te optimaliseren, de hormoonverstorende stoffen te minimaliseren, stress te reguleren en te zorgen voor een gezonde spijsvertering. Kortom de vitaliteit te verbeteren.

Een vitaliteitscan bestaat uit uitgebreide intake, bespreking van de adviezen op maat met een stappenplan (pdf). Natuurlijk is het altijd mogelijk dit te verlengen met een los consult.

 

Voeding en hormonen: welke klachten?

  • Niet te verklaren vermoeidheid
  • Balans terug vinden na de bevalling/borstvoeding
  • Gewichtstoename rond het middel
  • Hyperinsulinemie/insulineresistentie
  • Moeilijk gewichtsverlies, snel aankomen
  • Onvruchtbaarheid
  • PCOS
  • Menstruatieklachten
  • PMS
  • (Pre)menopauze
  • Overgangsklachten
  • Ontregelde slaap
  • Vertraagde stofwisseling
  • Koolhydratenverslaving 
  • Trage schildklierwerking (geen Hashimoto)
  • Verstoord honger- en verzadigingsgevoel

 

Hoe aanmelden?