Houd stand!

Hoe houd je gezond vol?

Oké, ik ben geen lichtgewicht. Ik voer een verbeten strijd met mijn schildkliervertraging. Maar doe mijn best. En jij vast ook. Maar het valt toch af en toe zwaar tegen, dat gezonde gedoe. Hoe komt dat toch?

Nieuwe gewoontes hebben aardig wat tijd nodig om in het normale repertoire van handelingen opgenomen te worden. Drie weken! roepen we in koor. Nu blijkt uit onderzoek dat het zelfs nog langer duurt dan die drie weken. Voordat jouw goede voornemen ‘gewoon’ is, dat duurt minstens 2 maanden! 

Hoe houd je stand? Want het is natuurlijk wel jammer als de sportschool je na een week of zes de keel uithangt en je er nog een jaar aan vast zit!

 

 
5 tips om je overeind te houden:
 
  • Houd je doelen realistisch – Laat je goede voornemens wel haalbaar zijn. Wijk niet al TE veel af van je normale handelen. Ga niet opeens 5 x per week naar de sportschool als je geen liefhebber bent van sporten/sporten in een sportschool. Dat ga je niet volhouden! Kies een vorm van bewegen die jou aanspreekt, kies geen crashdieet, een dieet met aparte afslankproducten of shakes, omdat je dit nooit de rest van je leven zult blijven volhouden. En dat wil je ook vast niet, stel je voor zeg …
  • Beperk het aantal goede voornemens – Ga niet EN stoppen met roken EN minder snoepen EN een nieuwe studie oppakken (ben ik heel goed in). Focus je op 1 of 2  goede voornemens en maak daar een concreet stappenplan voor; hoe ga ik dit aanpakken? hoe lang wil ik daar over doen? Hou dat ook een beetje normaal. Er zijn grenzen.
  • Zoek medestanders – Wil je wat kilootjes kwijt, bezoek dan een groepscursus of doe het samen met die buurvrouw die ook wel wil afvallen of gezonder leven. Wil je beginnen met hardlopen, ga naar een beginnersgroep bij de atletiekvereniging of ga samen met die collega beginnen die het er ook al over had. Wees elkaars stok achter de deur! Of ga gewoon samen op de bank hangen, smoezen verzinnen (lukt mij heel goed met mijn zus). Al zal dat niet helpen bij jouw stappen op het gezonde leefstijlpad.
  • Schrijf je doelen op – Formuleer je voornemens positief. Dus: “Ik ga gezonder eten” en niet “ik ga niet meer snoepen”. Beschrijf ook kort *wat de voordelen zijn van dit nieuwe gedrag, zet ernaast *wat de nadelen zijn van het oude gedrag en *schrijf op waarom jij dit vast en zeker gaat volhouden! Hang het ergens op, heb je een moeilijk moment? Lees het dan rustig door. Of hang een foto van Doutzen Kroes op de koelkastdeur, dat helpt ook. Tenminste dat vindt mijn partner.
  • Beloon jezelf! – Hoe meer herhaling des te groter de kans dat het nieuwe gedrag gaat beklijven (mooi woord, je voelt het bijna). En heb je die 2 maanden vol gehouden, beloon jezelf dan eens! Je gaat natuurlijk niet een doos bonbons kopen (alhoewel…) terwijl je je had voorgenomen gezonder te gaan eten!  Koop een mooi boek of ga naar de sauna. Wees vooral trots op jezelf! Eigenlijk altijd, ook zonder deze toestand, je bent allang goed genoeg.