Ja, maar …

Afstandswerken, arbeid & gezondheid, arbeid & organisatie, begrijpelijke webtekst, beleidsnotitie, beleidsplan, coauteur, Copywriter online teksten, correctie tekst online, corrigeren teksten, cursusmateriaal, E-coaching thuiswerken, e-coaching VA, E-coaching VP, eindredactie, ghostwriter, lesmateriaal, online teksten schrijven, redactie, redigeren teksten, Remote working, schaduwauteur, schrijven beleid, SEO tekst, SEO tekst online, SEO webtekst, tekst, teksten schrijven, Tekstschrijven, tekstschrijver, Tekstschrijver online, Tekstschrijver webteksten, Thuiswerken, VA, virtual assistant, Virtual Office Support, Virtual Professional, virtual support professional, virtuele assistent, vitaliteit, VP, VSP, website teksten schrijven, webtekst, webtekst schrijven

Hoe ga je om met weerstand?

We kennen het allemaal. We willen wat gedaan krijgen van iemand, ons verzoek lijkt best redelijk, en toch reageert de ander niet zoals we hadden gehoopt. De ander is alles behalve gemotiveerd om mee te werken. We voelen weerstand.

Het lijkt of weerstand vooral een probleem is die bij de ander ligt, bij onze medewerkers, cursisten of klanten. We raken hier al snel door geïrriteerd. Vaak gaan we ons verzoek nog eens extra stevig herhalen. Alsof we de ander bijna willen dwingen iets te doen.

Over het algemeen heeft dit juist het tegenovergestelde effect als resultaat. De ander zal nog meer weerzin laten zien en stevig met de hakken in het zand gaan. En wat er al aan motivatie is, is vooral opgelegd van buitenaf (extrinsiek) en geen commitment van binnenuit (intrinsiek). Is er een mogelijkheid om er onderuit te komen dan grijpt de persoon met weerstand al vlot deze kans.

 

Hoe herken je weerstand?

In gesprekken met collega’s, medewerkers, gezinsleden, opdrachtgevers, maak we allemaal wel eens mee dat:

  • we het gevoel krijgen dat ‘iets’ een prettig gesprek in de weg staat,
  • we merken dat er veel en vooral lange stiltes vallen in het gesprek,
  • onze gesprekspartner vaak afdwaalt met zijn ogen of er niet helemaal bij is met zijn gedachten,
  • onze gesprekspartner onrustig is en ongeduldig reageert op onze uitlatingen.

Meestal komt dit gevoel van ontevredenheid en weerstand niet rechtstreeks naar buiten. De ander laat dit vaak impliciet doorklinken en zijn of haar reacties.

Goede communicatieve vaardigheden zijn in dergelijke gesprekken belangrijk. Hiermee kunnen we de ander helpen zijn gevoeligheden onder ogen te zien en ermee om leren gaan. Vaak is degene met weerstand bang de grip op de situatie te verliezen of om zijn/haar positie te verzwakken.

 

Hoe effectief reageren op weerstand?

Een effectieve manier van reageren is de reden achterhalen van de weerstand. Dit door ons te verplaatsen in de ander. We kunnen de weerstand aan de orde stellen, vragen naar de oorzaak en begrip tonen. We wijzen de persoon niet af omdat we zijn gedrag niet goedkeuren. Streef naar een win-win situatie, wat willen we allebei?