Positieve psychologie, ACT

Positieve psychologie

Bij positieve psychologie ligt de focus op waar je graag naar toe wilt en niet op de klachten en/of wat minder goed gaat. Het uitgangspunt is je positieve eigenschappen, dingen die goed gaan of zaken die je kunnen helpen om te groeien.

De positieve psychologie richt zich op je psychologische kapitaal, denk daarbij aan veerkracht, hoop en optimisme. Veerkracht zorgt ervoor dat je kunt herstellen van nare en onverwachte gebeurtenissen en goed kunt omgaan met tegenslagen.

Ook is er veel aandacht voor zingeving, dankbaarheid en de verbondenheid met andere mensen, je waardevolle belangrijke anderen en hoe zij jou kunnen ondersteunen.

 

ACT

Acceptance and commitment therapy (ACT) is een vorm van gedragtherapie die is ontstaan uit mindfulness en de positieve psychologie.

Je leert afstand te nemen van je gedachten en hier flexibeler mee om te gaan.

Vaak wil je juist van je gedachten af of je probeert ze te controleren. Hierdoor ga je juist aandacht geven aan deze (negatieve) gedachten en worden ze ‘groter’.

Met ACT leer je hier op een andere manier mee omgaan, een meer vriendelijke (positieve) manier. Je wordt uit je vaste gedachtenspiraal gehaald en komt weer in het hier en nu.

Het is een bewezen effectieve vorm van gedragstherapie bij o.a. stress, burn-out, depressieve klachten, angsten en spanningen.