Stress en overbelasting

Stress

Stress, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Je polsslag versnelt, je spieren spannen zich en je ademhaling wordt sneller en dieper. Het is de spanning die je voelt voor een examen, een optreden, een sollicitatiegesprek of een spannende gebeurtenis.

Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken aan een lastige klus. Zodra de klus klaar is, of de gebeurtenis voorbij, gaat de spanning vanzelf weg. Deze spanning hoort bij het leven en is gezond.

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een constant te hoge werkdruk, problemen op je werk, spanningen in uw gezin door ziekte of ruzies. Het is ook belangrijk hoe je met de spanning omgaat. Van te lang te veel stress krijg je klachten.

Als je stress hebt en daar verkeerd mee omgaat zorgt dat voor overbelasting en uitputting. In het ergste geval kun je overspannen of burn-out raken.

 

Klachten bij stress en overbelasting

Bij stress heb eerst vaak ‘gewone’ klachten. Deze klachten kunnen voor iedereen verschillend zijn. De een krijgt bijvoorbeeld buikpijn, de ander eczeem en de derde slaapt slecht. Maar duurt de stress lang of heb je geen tijd om te herstellen, dan worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar.

 

De belangrijkste klachten en gevolgen op een rijtje

LICHAMELIJK

  • Je bent steeds moe.
  • Je slaapt slecht.
  • Je hebt spierpijn, hoofdpijn, rugpijn.
  • Je hebt maagpijn, darmstoornissen.
  • Je hebt minder weerstand en daardoor meer kans op verkoudheid en griep.
  • Je hebt hartkloppingen, een hogere bloeddruk en cholesterol.
  • Je zweet en trilt meer.

PSYCHISCH

  • Je kunt niet meer tot rust komen, je voelt je opgejaagd.
  • Je bent prikkelbaar, snel geïrriteerd. Je hebt een ‘kort lontje’.
  • Je hebt sombere buien, huilbuien en je piekert.
  • Je voelt je angstig.
  • Je kunt niet meer genieten, je voelt je lusteloos en futloos.
  • Je kunt slecht beslissingen nemen.
  • Je vergeet veel en je kunt je slecht concentreren.
  • Je voelt je onzeker en je hebt minder zelfvertrouwen.
  • Je hebt schuldgevoelens.

GEDRAG

  • Je presteert minder en je maakt meer fouten.
  • Je rookt steeds meer en je gebruikt veel alcohol of drugs.
  • Je eet te veel of juist te weinig.
  • Je gebruikt steeds meer slaap- of kalmeringsmiddelen.
  • Je hebt geen zin in seks.
  • Je gaat steeds meer de sociale contacten uit de weg.
 

GEDACHTEN

  • Je kunt angstgedachten hebben: ‘het komt nooit meer goed’.
  • Je kunt negatieve gedachten hebben: ‘ik ben niets waard’.
  • Je kunt agressieve gedachten hebben: ‘ze kunnen barsten’.
  • Je kunt zelfopofferingsgedachten hebben: ‘ik zal het wel weer doen’.

Heb jij een aantal van deze klachten dan is het goed om er iets aan te doen. Doe je dat niet dan kunnen je klachten erger worden. En je kunt dan overspannen raken of zelfs burn-out.

 

 

Situaties die stress veroorzaken

Situaties die voor stress zorgen kunnen we verdelen in drie soorten:

  • Dagelijkse irritaties. Dit zijn kleine, steeds terugkerende gebeurtenissen die voor veel frustratie, irritatie en stress zorgen. Bijvoorbeeld: een computer die steeds vastloopt, lastige klanten, geluidsoverlast van de buren.
  • Omstandigheden die langdurige spanning geven. Bijvoorbeeld de verzorging van een zieke partner of ouder, een slechte relatie met de baas of pestende collega’s. Ook financiële problemen, de combinatie van studie en gezin of boven of onder je niveau werken kunnen spanningen geven.
  • Ingrijpende of traumatische gebeurtenissen. Voorbeelden zijn: het overlijden van een dierbaar iemand, echtscheiding en ontslag. Maar ook een verhuizing of het krijgen van een kind kan stress geven. Sommige gebeurtenissen zijn zo erg dat ze een trauma veroorzaken. Bijvoorbeeld een ongeluk, een overval of (seksueel) geweld. Zo’n gebeurtenis kan ernstige, langdurige posttraumatische stress veroorzaken.

Gewoon afwachten?

Als je stressklachten hebt, dan is het belangrijk om daar iets aan te doen. Denk niet dat het vanzelf weer overgaat. Als je niets doet, worden je klachten alleen maar erger. Het belangrijkste is dat je toegeeft dat je een probleem hebt en daar iets aan wilt veranderen.

Merk je dat je teveel stress ervaart? En dat je hier beter mee om wilt leren gaan? Ik begeleid je naar meer vitaliteit en omgaan met overbelasting.