Vitaal gewicht

 

“De kunst van het leven is mee te veranderen als het leven verandert.” Don Miguel Ruiz

 

Mijn specialisaties:

  • Adviezen over gezonde voeding (voeden in plaats van vullen zonder verboden en geboden)
  • Begeleiding naar een gezond gewicht: zowel overgewicht als ondergewicht
  • Begeleiding bij het koolhydraat beperkt dieet
  • Begeleiding bij verstoord eetgedrag, stresshantering en omgevingsinvloeden
  • Begeleiding bij een disbalans in de hormoonhuishouding
  • Etiketten lezen, bewust eten, bewust inkopen

Ik begeleid volwassenen in de leeftijd van 20 tot 70 jaar.

 

N.B. begeleiding gewichtsverlies alleen bij een BMI > 26!

 

Hoe aanmelden?

 

Welke trajecten zijn er mogelijk?

  • Reset: Op weg naar gezond – Dit is een relatief streng programma (koolhydraat beperkt) met goede resultaten
  • Traject Op gewicht – De stappen naar een gezonde leefstijl met het boek Eet Meer! van Puur Gezond

 

Wil je meer weten? Lees gerust verder!

Eten-zonder-honger de baas?

Wanneer je eten-zonder-honger de baas bent, hoef je niet te lijnen of diëten om op gewicht te komen.

Je maakt zelf bewust de keuzes, zelfs voor af en toe wat ongezonds. Je weet wat een gezond eetpatroon is, weet hoe je je grip krijgt op de omgevingsfactoren, weet hoe om te gaan met lichamelijke belemmeringen bij het op een gezond gewicht komen/blijven en je kent je eigen valkuilen zoals emotie-eten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Het resultaat is een gezond gewicht, vitaliteit, plezier in eten en koken en minder kans op lichamelijke problemen zoals bij het metabool syndroom.

 

 

Wat is gezond?

Voeding speelt een belangrijke rol in ons welbevinden. Wat je eet, bepaalt of je een gezond gewicht hebt, je lekker in je vel voelt en of je jouw lichaam voorziet van de juiste bouwstoffen. Niets mis mee natuurlijk.

Behalve wanneer de geboden en de verboden gaan overheersen, het ene dieet het andere opvolgt met tijdelijk resultaat en jij de weg kwijtraakt in wat nou eigenlijk gezond is. Daarom start je bij mij met een voedingsadvies op maat, zonder te veel moetens.

 

Metabool syndroom

Veel mensen met overgewicht hebben last van verschillende problemen in het lichaam. De combinatie van die problemen wordt het metabool syndroom genoemd. 

Het metabool syndroom geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Er is sprake van het metabool syndroom als je een grote buikomtrek hebt, en daarnaast twee of meer van de volgende dingen:

  • hoge bloeddruk, ongeacht of je er al voor wordt behandeld
  • te veel bloedvetten: het triglyceridengehalte is verhoogd
  • te hoog LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol)
  • verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel of diabetes type 2

Wanneer je gewicht verliest verbeteren de hierboven genoemde lichamelijke problemen meestal ook. Door op een andere en nuchtere manier naar voeding te kijken, leer jij dat gezond eten ook ‘gewoon’ leuk kan zijn. Het voelt minder als diëten en de hang naar eten zonder dat je werkelijk honger hebt, wordt minder. Je voedt je lichaam in plaats van vullen.

 

Overgewicht zien als chronisch

Meestal wordt overgewicht gezien als een tijdelijke situatie. Hierdoor ga je een streng dieet volgen om wat kilo’s kwijt te raken, het liefst zo snel mogelijk. Daarna wil je eigenlijk weer terugvallen in het oude eetgedrag. Het strenge dieet is immers niet leuk, of niet lang vol te houden.

Bovendien leer je niet de vaardigheden die je nodig hebt om een gezonde leefstijl te handhaven en lijken al jouw inspanningen uiteindelijk voor niets te zijn geweest. Je begint weer opnieuw, eventueel met een ander dieet, maar dan vaak met wat kilo’s meer en minder vertrouwen in je eigen kunnen.

Een gezond en vitaal gewicht maakt onderdeel uit van een gezonde leefstijl waar niet alleen voeding toe behoort. Pak het goed aan en je hoeft nooit meer te lijnen! Kortom, ga voor de langere termijn!

 

 

 

Eet-maar-gewoon-dieet

Alle voedingsadviezen zijn gebaseerd op ‘normaal’ eten. Natuurlijk is het goed om jouw eetpatroon onder de loep te nemen; waar kun je dit verbeteren door bepaalde voedingsmiddelen te vervangen door andere. Dit kan vaak al door kleine aanpassingen te maken die bij jouw portemonnee en jouw leven passen.

Natuurlijk is het ook goed om te inventariseren of jij voldoende beweegt. Ook dat hoeft echter niet te resulteren in een duur abonnement bij de sportschool.

Wat voeding betreft is het meer van belang om te kijken waarom en wanneer je (niet) eet dan om te kijken wat je eet. Vaak komen de kilo’s erbij door het eten op de momenten dat je eigenlijk geen honger hebt, niet van de ‘normale’ maaltijden.

Met mijn begeleiding ga je naar een gezonde leefstijl voor de langere termijn in plaats van snelle resultaten boeken met een korte houdbaarheidsdatum.

 

Grip op hormonen, stressfactoren en andere lichamelijke belemmeringen

Naast de omgevingsfactoren, leefstijl en eten zonder honger kunnen de volgende lichamelijk oorzaken het afvallen in de weg staan:

  • Hyperinsulinemie (insulineresistentie)
  • Verminderde verzadiging
  • Verlaagde verbranding
  • Koolhydraatverslaving
  • Trage schildklier (hypothyreoïdie)
  • Andropauze (bij mannen)
  • Menopauze (bij vrouwen)
  • Medicijngebruik
  • Voedingstekorten
  • Chronische stress

Vaak kun je hier door het aanpassen van de voeding simpel verbetering in aanbrengen. Natuurlijk wordt dit meegenomen in de adviezen op het gebied van voeding en beweging.

 

 

Omgeving

De rol van de omgeving op het wel of niet hebben van een gezond gewicht wordt steeds duidelijker. Ondervind je steun van je partner? Hoe ga je om met de gezellige feesten en partijen en de hapjes/drankjes die voorbij komen? Hoe doe je boodschappen? Welke keuzes maak jij in de winkel als het gaat om eten? Ben je gevoelig voor kassakoopjes?

Ken jouw valkuilen en leer hier mee om gaan! 

 

 

Plezier

Het allerbelangrijkste is dat je plezier krijgt in het goed voor jezelf zorgen, gezond koken en eten en in het bewegen. Dus geen verboden en geboden maar een paar grote lijnen wat gezond is, gecombineerd met de 85/15 regel.

Soms mag het best wat minder gezond! 

Aankomen in gewicht gebeurt niet ‘tussen kerst en oud en nieuw’ maar ‘tussen oud en nieuw en kerst’! Oftewel aan die ene keer ligt het niet. 

Kortom geen punten of calorieën tellen, producten gewoon uit de winkel, geen pakjes en zakjes, geen uren in de keuken of bizarre eetpatronen waarin veel niet meer mag. 

Door plezier te krijgen in gezond eten en koken, bewust te kiezen wanneer jij wilt eten, grip te krijgen op omgevingsfactoren, wil je nooit meer anders!

En ben je niet op dieet, maar verander je je leefstijl!