Wat is hyperinsulinemie?

Teksten over de psychologie van arbeid en gezondheid

Wat is hyperinsulinemie?

Hyperinsulinemie is een stofwisselingsstoornis, waarbij je insulinespiegel in het bloed chronisch verhoogd is, terwijl je bloedsuiker nog een normale waarde heeft. De meeste koolhydraten die je via de voeding binnen krijgt, worden in onze darmen omgezet in suikers (glucose).

Deze suikers komen uiteindelijk in de bloedbaan terecht. Vandaar dat ook wel de naam bloedsuiker wordt gebruikt. Door het eten van koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel waardoor de alvleesklier (pancreas) gestimuleerd wordt om insuline te produceren. Insuline is een hormoon. Dus als je koolhydraten eet, stijgt in jouw bloed niet alleen de suikerspiegel, maar ook de insulinespiegel. ‘Snelle’ koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel sterker stijgen dan ‘langzame’ koolhydraten (GI).

 

Hoe herken je het?

Je herkent hyperinsulinemie onder andere aan het ‘bierbuikje’. Je buikomvang is groter dan je heupomvang. Ook ben je sneller vermoeid en kom je snel aan in gewicht, maar is een kilootje kwijtraken een hevige strijd.

 

Wat is insuline?

Insuline geeft het lichaam een signaal dat er suiker in het bloed beschikbaar is die opgenomen kan worden in de lichaamscellen, waar ze als brandstof gebruikt kan worden. Als de suiker door jouw cellen verbrand wordt, daalt de bloedsuikerspiegel weer naar een normale waarde.

Insuline is voor het lichaam ook een signaal om overtollige suiker als vet op te slaan. Dit gebeurt vooral na een koolhydraatrijke maaltijd. Als je lichaamscellen de suiker in je bloed niet snel genoeg opnemen om te verbranden, wordt de overtollige suiker als vet opgeslagen. Hoe hoger het insulineniveau, hoe sneller suiker als vet wordt opgeslagen. En dat vooral rond je middel!

 

Hoe ontstaat hyperinsulinemie?

Hyperinsulinemie ontstaat doordat je lichaam ongevoelig is geworden voor insuline. Door insulineresistentie heeft jouw lichaam niet goed in de gaten dat er suiker voor handen is om verbrand te worden. Hierdoor wordt deze overtollige suiker in uw bloed uiteindelijk als vet opgeslagen.

Zelfs wanneer je heel veel koolhydraten eet en insulineresistent bent, kan de pancreas door een grote hoeveelheid insuline te maken het bloedsuikergehalte nog lange tijd op het goede niveau te houden. Op deze manier ontwikkel je door insulineresistentie langzaam een chronisch te hoge insulinespiegel (hyperinsulinemie) met een bloedsuikerspiegel die nog binnen de normale waarden ligt. Insulineresistentie of hyperinsulinemie kunnen daarom niet door middel van een eenvoudige bloedsuikerbepaling worden vastgesteld.

 

Waardoor wordt het veroorzaakt?

De algemene opvatting is dat hyperinsulinemie veroorzaakt wordt door erfelijke factoren (diabetes in de familie, Indiaanse afkomst) en door veroudering (bijvoorbeeld de menopauze). Maar hyperinsulinemie kan ook door leefstijl en voedingskeuze worden veroorzaakt. Aan de erfelijke factoren en aan veroudering valt helaas weinig te doen. Maar er zijn gelukkig nog genoeg opties open om hyperinsulinemie effectief te behandelen.

 

Wat kan je het beste doen?

Wat je o.a. kunt doen is dit:

• Gebruik voeding met een meervoudig onverzadigde vetten en minder verzadigde vetten en transvetten. Transvetten zitten bijvoorbeeld ook in (dieet)margarine en veel kant-en-klaar producten, zoals koeken, snoep, gebak, maaltijden. Verhoog het omega 3 gebruik (vette vis) en verlaag het omega 6 gebruik (bijv. zonnebloemolie). Zo blijft het vetgebruik in balans.

• Gebruik meer voeding met langzame koolhydraten en vezelrijke voeding (zoals bijv. rauwkost). 

• Gebruik weinig (liever helemaal niet) kant-en-klaar maaltijden en producten. Dit is onvolwaardige voeding met een gebrek aan magnesium en chroom.

• Veel lichaamsbeweging. Beweeg voldoende. Dat wil niet zeggen dat je opeens voor de Olympische limiet moet gaan … Kies een vorm van bewegen die bij je past.

• Voorkom te veel stress, overgewicht en rook liever niet. 

 

Dit zijn een paar voorbeelden die je eenvoudig zelf kunt oppakken. Herken je hyperinsulinemie bij jezelf? En wil je hier begeleiding bij? Neem dan contact met mij op voor een voedingsadvies Optimale Voeding.