Het belang van professionaliteit
Redactie, correctie en vormgeving
Selfpublishing heeft – helaas – niet altijd de beste reputatie. Dat komt vaak doordat veel beginnende selfpublishers zich onvoldoende verdiepen in het proces van boekmaken.
Het enthousiasme is groot, en daardoor ontstaat al snel een tunnelvisie: schrijven, omslag maken, drukken. Klaar. “Mijn boek verkoopt zichzelf wel.”
Maar in de praktijk werkt het niet zo eenvoudig. Natuurlijk kun je je boek laten drukken, maar zonder een professionele redacteur, corrector en proeflezers loop je het risico dat je boek vol spelfouten en kromme zinnen staat.
En een amateuristisch ontworpen cover? Die schrikt lezers eerder af dan dat hij aantrekt.
Ik begrijp dat jouw verhaal voelt als je kindje. Het kan lastig zijn om feedback te ontvangen, omdat het soms persoonlijk aanvoelt.
Maar hoe moeilijk het ook is: selfpublishing betekent niet dat je alles alleen moet doen.
Sterker nog, de meeste succesvolle selfpublishers werken samen met anderen.
Tenzij je een alleskunner bent die én kan schrijven, én vormgeven, én foutloos redigeren, én ook nog verstand heeft van marketing, is het slim om bepaalde zaken uit te besteden.
Door te investeren in redactie en vormgeving, neem je je werk serieus – en dat zien lezers ook.
Kritiek achteraf is altijd pijnlijker dan opbouwende feedback tijdens het proces. Een boek dat al gedrukt en verkocht is, kun je niet zomaar meer aanpassen.
Voorkomen is beter dan genezen.
✅ Voordeel: Je boek wordt professioneler en beter.
❌ Nadeel: Geen.
Dit delen:
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print