Inzet verschilt per organisatie
Hoe een ambtelijk secretaris kan ondersteunen, verschilt vaak per organisatie. Het kan variëren van notuleren, agenda’s opstellen, archiveren, redigeren, opstellen van adviezen, instemmingen en het maken van het jaarverslag.
Meestal gaat het nog verder. Vaak vervult de ambtelijk secretaris ook een rol in het stimuleren van de medezeggenschapsraden in zijn ontwikkeling en is hij/zij een klankbord, op de hoogte van de relevante wet- en regelgeving en de vraagbaak voor (nieuwe) leden als het ‘geheugen’ van een OR, CR en VAR.
Ambtelijk secretarissen zijn er dus op allerlei niveaus. Van notulist tot beleidsadviseur, en alles wat daar tussen zit. Was het vroeger meer een secretaresse, nu ontwikkelt het beroep zich steeds meer richting adviseur (inhoudelijk, procedureel en/of procesmatig), coach (trainer-on-the-job) of trainer (relevante wetgeving, specifieke kennis of vaardigheden).
Ambtelijk secretaris ZZP/freelance
Niet altijd is de ambtelijk secretaris nog in loondienst. Het komt steeds vaker voor dat organisaties ertoe overgaan een freelancer in te huren voor het werk en de tijd die op dat moment nodig is.
Voordelen van flexibele inzet
Het voordeel voor de ambtelijk secretaris zelf en de organisatie is dat opgedane ervaring bij andere organisaties makkelijk ingezet kan worden.
Voor de organisatie heeft het de volgende voordelen:
- Geen vaste werkplek nodig
- Geen fte op de loonlijst
- Kosten zijn relatief gezien laag
- Inzet op basis van behoefte
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)